torsdag 5 december 2013

Kryddiga pepparkakor! Vetefria

Jag tycker om kryddiga pepparkakor, här är ett något modifierat recept från förra året.


Ca 100 styck

150 g Carlshamns mjölkfria margarin (eller valfritt smör/margarin)
1 dl brun farinsocker
1,5 dl strösocker
0,5 dl sirap
1 msk ingefära
1 msk kanel
0,5 msk malda nejlikor
0,5 msk kardemumma
0,5 msk bikarboat
2 nypor salt
1dl vatten
8 dl naturligt glutenfritt mjöl (jag tog 2 dl rismjöl, 3 dl majsmjöl och 3 dl lailas gula mjölmix)

200-225 grader


Låt det mjölkfria margarinet bli rumsvarmt. Rör mjölkfritt margarin, socker och sirap till en jämn smet. Använd gärna elvisp när du gör pepparkaksdegen.

Rör sedan ner ingefära, kanel, nejlikor, kardemumma och bikarbonat. Tillsätt sedan vatten och sist mjölet.

Låt degen ligga i kylskåp minst 1 dygn insvept i plastfolie.
Tag fram en bit i taget av degen och kavla pepparkaksdegen tunt på mjölat bakbord och tryck ut pepparkakor med mått. Lägg på bakplåtspapper och grädda i ugn ca 4-5 minuter

 Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i 4-5 minuter.
Degen blir något kladdigare än en deg gjord på vete, mitt tips är att kavla ut degen på ett bakplåtspapper direkt så slipper man försöka pilla upp de små figurerna som kladdar fast i bordet när degen blir för varm och klibbig.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för fina recept.Vill höra med dig om det är ok att jag länkar till dig från Nicklas Kokbok (http://www.gilbertson.nu/kokbok). Kontakta mig gärna på asa.gilbertson@telia.com. Åsa

    SvaraRadera