fredag 14 december 2012

Godaste julkolan med polkagrissmak utan mjölk

Idag gjorde jag den godaste sega kolan :) Hoppas att ni också tycker att den blir lika god!

75 g Carlshamns mjölkfria margarin
3 dl socker
5 dl Oatlys i mat havregrädde 13%
1,5 dl ljus sirap
2 nypor salt
5-6 droppar pepparmyntsarom
ca 1 dl krossade polkagrisar (jag använde mig av polkagriskäppar, de är hårda med mycket mintsmak)

Bland ihop alla ingredienser förutom pepparmyntsarom och krossade polkagrisar i en kastrull med tjock botten. Låt smeten koka ihop 30 min - 1 timme, beroende på hur vid kastrull du använder. Krossa polkagrisarna till det blir småsmuligt. När smeten börjar tjockna så gör ett kulprov för att se om smeten är lagom hård.  Alternativt använd en termometer. Smeten ska ligga mellan 120-130 grader. (Jag hällde upp min kolasmet när termometern stod på 127 grader. Blev lagom seg tycker jag.) När smeten börjar bli klar så häller du i pepparmyntsaromen.

Häll upp smeten på smörat eller oljat (använd en neutral olja utan smak) bakplåtspapper och stö över krossade polkagrisar innan kolan hinner stelna. Klipp eller skär till kolan i bitar, förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar