tisdag 4 december 2012

Pepparkakssmakande julgodis

Ikväll när jag försökte få Mattheo att somna så började jag fundera lite på julgodis som jag skulle kunna göra och som Mattheo kan äta.

Och så kom jag på idén att göra små "praliner" med bas av chokladbollar.
Experimenterade ihop detta recept (nästa gång ska jag prova med krossade polkagrisar)

ca 30 st

100 g Carlshamn mjölkfria margarin
3 dl havregryn (använd ren havre om du är känslig, finns att köpa i mataffären)
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 msk kakao
1 msk kaffe
1 msk vatten
1 krm kanel
1 krm kardemumma
1 krm ingefära
1 krm mald nejlika
1 nypa salt

Blanda ihop allt väl och rulla till små bollar. Rulla i strössel och lägg i knäckformar alternativt ischokladformar. Ställ in i kylen och ta fram när det ska serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar