torsdag 18 oktober 2012

Hallon/bananmuffins utan vete, mjölk och ägg

Idag har jag provat att baka muffins med no egg. Jag provade också bovete för första gången men jag tror att bovete passar sig bättre i matbröd, tar liksom över smaken för mycket. Så jag plockar bort bovete ur receptet och byter ut mot majsmjöl istället.

Jag utgick från mitt andra muffinsrecept men gjorde om lite grann.



ca 18 muffins normalstora muffins.

2,5 dl Oatlys havregrädde 7%
0,5 msk fiberhusk
100 g Carlshamns mjölkfriamargarin
2 tsk noegg
3 msk vatten
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl rismjöl
2 dl majsmjöl

1 banan
1 näve frysta hallon

200 grader

Blanda havregrädde och fiberhusk i ett kärl, låt svälla 5-10 min.

Smält det mjölkfria margarinet i en kastrull. Blanda noegg och vatten i en bunke. Tillsätt socker och vispa ihop. Häll i havregrädden och fiberhusken i bunken och vispa med elvisp.

Blanda de trorra ingrediensera och häll sedan i bunken, vispa med elvispen.

Skiva bananen tunt och lägg i muffinssmeten, häll i en näve frysta hallon. Kör med elvispen så att allt blandar sig.

Klicka i muffinsformar och grädda i ugnen 15-18 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar