söndag 21 oktober 2012

Kasslergratäng utan mjölkprodukter med råris

Det här är ett klassiskt recept som min mamma brukar göra. Supergott och superenkelt! Jag har bytt ut grädden mot Oatly havregrädde.


6 portioner

800 gram kassler i bit
2 stora lökar
(ev, lite vatten)
5 dl Oatlys havregrädde (Jag använde 1 förp á 2,5 dl 7% och en förpackning á 2,5 dl 13%)
0,75 dl ketchup

Olja att steka i


250 grader

Hacka löken fint. (Jag brukar köra löken i mixer) Stek löken mjuk i stekpanna. Jag brukar hjälpa löken lite på traven i slutet för att få den riktigt mjuk genom att hälla i lite vatten..
Lägg den stekta löken i en ugnsfast form, bred ut löken över hela botten.

Skiva kasslern tunt och stek i stekpannan. Lägg upp den stekta kasslern på löken.








Blanda havregrädde och ketchup i en skål och häll över lök och kassler.

Ställ i ugnen i 25 minuter.



Servera med råris och grönsaker! Voila!! :) Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar